SKINTOP® fra LAPP: Første serie af forskruninger i blyfri messing

Verdens første blyfrie kabelforskruninger af messing

Kabelforskruninger i blyfri messing - verdenspremiere fra LAPP

Hos LAPP har vi besluttet os for at være på forkant med fremtiden, og derfor er vi de første i verden til at tilbyde blyfrie forskruninger af messing. Nu kan vores kunder foretage trygge og holdbare produktvalg med miljøvenlige blyfrie forskruninger fra SKINTOP®, uden at skulle gå på kompromis med funktion, teknik og godkendelser.

”Vi har valgt at lancere blyfrie metalforskruninger, fordi vi er overbeviste om at for at få succes i fremtiden, så må vi fokusere på bæredygtighed. Samtidig udviser vi rettidig omhu i forhold til at imødekomme kravene i det nye RoHS-direktiv, som forventes at træde i kraft i 2021”, siger Johan Eriksson, forretningsudvikler hos LAPP.

Det aktuelle RoHS-direktiv, som undtagelsesvist giver mulighed for 4% bly i kobberlegeringer ved produktion af f.eks. forskruninger, udløber i  sommeren 2021. Det er fortsat uklart, om undtagelsen forlænges, og der dermed indføres yderligere en overgangsperiode. Selv i REACH forordningen står bly på SVHC listen (Substances of Very High Concern), over materialer der kan forbydes i fremtiden.

RoHS og REACH har begge oprindelse i Europa, men de har samtudig stor indflydelse på internationale direktiver, for eksempel i USA (California List) og Kina (RoHS Directive). Det er derfor yderst vigtigt for globale producenter at være på forkant og forberede sig i god tid på overgangen til blyfrie komponenter.

LAPP har i de sidste måneder testet forskellige blyfrie legeringer for at kunne finde frem til det absolut bedste materiale til formålet. Dette har resulteret i, at vores forskruninger i blyfri messing er i samme høje kvalitet som de eksisterende varianter, når det gælder mekaniske egenskaber, korrosionsbestandighed og EMC-egenskaber.

Det er også med stor tilfredshed, at vi kan garantere vores kunder blyfrie forskruninger med præcis de samme godkendelser (UL, DNV, VDE m.m.) – og ikke mindst samme beskyttelsesklasse som de nuværende varianter.

LAPP lancerer blyfrie versioner af de mest gængse modeller i omhyggeligt testede sortiment af SKINTOP®- og SKINDICHT® forskruninger og møtrikker i metal. Der vil gradvis blive introduceret flere nye blyfrie produkter i vores sortiment.

De eksisterende varianter med blyholdig kobberlegering vil være tilgængelige på vores lager indtil videre.

Om LAPP

Med hovedkontoret placeret i Stuttgart, Tyskland, er LAPP en førende leverandør af integrerede løsninger og varemærkeprodukter inden for kabler og forbindelsesteknologi.

Virksomhedens portefølje omfatter standard og højfleksible kabler, multistik til industrien,  kabelgennemføringssystemer, kundespecifikke systemløsninger, automationsteknologi og robotløsninger til fremtidens intelligente produktion samt teknisk tilbehør. LAPPs primære marked er industrielle maskiner og anlægssektoren. Andre nøglemarkeder er fødevareindustrien samt energy og transportsektoren

LAPP har været familieejet, siden virksomheden blev grundlagt I 1959. I regnskabsåret 2018/19, genererede LAPP en omsætning på tværs af koncernen på 1,222 mio. Euro. Virksomheden har I dag ca. 4.600 ansatte verden over, 18 fabrikker og ca. 44 salgskontorer. LAPP samarbejder desuden med ca. 100 udenlandske repræsentationer.